085 487 70 10

Ma t/m Vrij 09:00 – 17:00

a

De koerswijziging binnen Porsche is officieel: het merk wil zich heroriënteren op verbrandingsmotoren (ICE’s) en neemt daarmee afstand van de exclusieve focus op elektrische voertuigen (EV’s). Zelfs sommige modellen die oorspronkelijk als EV’s werden ontwikkeld, krijgen nu mogelijk alsnog een verbrandingsmotor.

Al decennialang vaart Porsche wel bij zijn imago en producten. Met een stabiele, welvarende doelgroep en een sterke merkbeleving heeft Porsche altijd kunnen floreren. Het merk staat bekend om zijn hoogwaardige voertuigen die zich onderscheiden in prestaties en betrouwbaarheid. De populariteit van iconische modellen als de 911 en de Macan wordt versterkt door hun waardevaste karakter op de tweedehandsmarkt.

Toch blijkt de Porsche Taycan, de eerste volledig elektrische Porsche, niet dezelfde waardevastheid te kennen als zijn brandstof-aangedreven tegenhangers. De Taycan kampt, net als veel andere EV’s, met hoge afschrijvingen, en dat lijkt invloed te hebben op de merkstrategie. Om die reden geeft Porsche openlijk toe zijn beleid aan te passen: verbrandingsmotoren blijven een prioriteit, en de onderneming overweegt EV-modellen om te bouwen naar ICE-varianten.

Een voorbeeld hiervan is de langverwachte, grotere SUV van Porsche met drie zitrijen. Hoewel aanvankelijk gepland als EV, lijkt het erop dat deze nu alsnog met een verbrandingsmotor wordt uitgerust. Wat betreft de nieuwe 718 die binnenkort verschijnt, blijft Porsche echter bij de keuze voor een elektrische aandrijving. Mogelijk duurt het te lang om een verbrandingsmotorvariant uit te brengen voordat het model verouderd is. Dit verklaart wellicht ook de huidige piek in de verkoop van de bestaande 718-modellen met verbrandingsmotor; klanten willen er nog snel een bemachtigen voordat deze definitief verdwijnt.

De uitspraak van CFO Lutz Mezger Meschke bevestigt de nieuwe koers van Porsche, waarin efficiëntie en vraaggericht beleid centraal staan. Ondanks de groene trend kiest het merk er pragmatisch voor om trouw te blijven aan het succes van verbrandingsmotoren, om ook op de lange termijn aan de behoeften van zijn klanten te blijven voldoen.